loader image

5 elementen van een geweldige logo

Een beeldmerk of logo is een symbool dat een bedrijf representeert, vroeger werd het gebruikt als aanduiding van eigendom, tegenwoordig wordt het vaker gebruikt als garantie voor een bepaalde kwaliteit en/of om een gevoel van status op te weken bij de dragen/gebruiker(merkkleding zoals Nike of technologiemerk zoals Apple) . Je logo hoort beïnvloed te worden door je brand strategie zodat het gevoel die mensen krijgen bij je bedrijf, product of dienst op een lijn zit. Je logo is een onderdeel van je brand(hierover meer in aankomende blogpost). Voor welk gevoel je ook kiest en welke marktpositie je ook in neemt, het kan de moeite zeker waard zijn om te investeren in een goede logo. Een goede logo zal je in de toekomst geld besparen omdat het in lijn zal zijn met de merkstrategie, hierdoor hoef je minder heftig te re-branden en is je logo meer toekomst bestendig. in deze blogpost gaan we in op 5 elementen waar jij op moet letten zodat je een geweldige logo hebt.

1. Simpliciteit is key.

Het lijkt erop dat het meest gemaakt fout is dat bedrijfseigenaren teveel verschillende ideeën en concepten in een logo proberen te stampen, het resultaat? Een drukke logo die zijn doel compleet mist. Alle ideeën en concepten voor de logo worden niet geïnterpreteerd door hun doelgroep omdat de logo alles tegelijk probeert over te brengen.

Zet de ideeën en concepten langs elkaar en creëer een hiërarchie, wat is het belangrijkste voor je? Wat wil je duidelijk maken en welk gevoel wil je wekken met je logo? Streep de dingen weg die onbelangrijk zijn en maak maximaal een top 3 voor je designer, hij/zij kan dan kijken hoe dit het beste gecombineerd kan worden.

2. Zorg dat je logo tijdloos is.

Er is een leuke trend! Daar moeten we gebruik van maken! Ja… alleen als je van plan bent om na de trend ook te gaat stoppen met je bedrijf of direct te re-branden. Of nog beter: wij zijn disrupters en echt anders en willen ons ook onderscheiden van onze concurrentie. Onderscheiden doe je niet in alleen je logo dat doe je in je bedrijfscultuur, product, dienst, omgang met klanten etc… Je brand en dus ook je logo hoort daar een extensie van te zijn. Zorg ervoor dat alles matched in je bedrijf en focus je niet op ‘onderscheidend uiting’ want als je echt anders bent dan zal je bedrijf zich van nature onderscheiden. Uiteraard kun je kiezen om iets anders te doen dan je industriestandaard, houd er alleen rekening mee dat je ook een tijdloosheid in je logo wil behouden.

Het is ontzettend belangrijk dat je bedrijfslogo tijdloos is als je van plan bent om een succesvolle bedrijf te hebben voor een langere tijd.

Naast dat jij als bedrijfseigenaar een logo wil die je onderscheid van je concurrenten is het ook vaak zo dat jonge designers onderscheidend willen zijn, ze willen logo’s creëren die anders zijn, die echt uitspringen. Vraag je zelf dan ook af: loop jij rond in het paars, past dit logo(en je gehele merkidentiteit) ook echt bij jou, jouw bedrijf, het bedrijfscultuur? Vraag ook vooral aan je medewerkers en peers of ze vinden dat het bij je past.

3. Zorg voor leesbaarheid op alle grotes.

Het is vaak zo dat logo’s er ontzettend goed uitzien op een bepaalde grote maar op het moment dat ze groter of kleiner zijn dan worden ze onleesbaar dat is natuurlijk hartstikke jammer want het kan natuurlijk zo zijn dat ze op een andere grote worden gebruikt in de toekomst en dat het dan niet tot zijn recht komt.

Dit is een simpele tip:

Output je logo klein en gigantisch en vraag jezelf het volgende af:

  • is het leesbaar?
  • Ziet het er goed uit?
  • Haal ik nog steeds het boodschap en/of gevoel eruit die ik origineel had?

Als je een van deze 3 vragen met een nee beantwoord dan moet je terug naar je designer.

4. Maak het geschikt voor je doelgroep en stel een brand strategie op.

Logo’s zoals die van Apple, Mcdonalds, Coca Cola, Nike en Adidas zijn allemaal geschikt voor hun eigen industrie en doelgroep, als je bijvoorbeeld Mcdonalds logo-style bij Apple zou gebruiken zou het totaal niet werken het werkt zichzelf compleet tegen daar waar Apple een ‘premium look-and-feel’ heeft in hun brand strategie, heeft mcdonalds meer een ‘toegankelijke look-and-feel’ logo-style and brand stratagie.

Een brand strategie zorgt ervoor dat je brand helemaal op een lijn zit maar ook dat het bedrijfsdoelen kan bereiken. Voor freelancers en kleinere bedrijven is het natuurlijk niet zo cruciaal als een groot bedrijf maar het is belangrijk om er even bij stil te staan zodat je een competitieve voordeel kunt realiseren op je concurrenten.

5. Het aller belangrijkste punt!

Vraag feedback van verschillende mensen, andere designers, je doelgroep, familie, vrienden etc. Feedback is het allerbelangrijkste wat er is als het gaat over design, verschillende perspectieven geven je vershillenden inzichten, inzichten die eerst helemaal niet had of bij stilstond. Ze kunnen je logo uiteraard ook gewoon ophemelen vooral familie en vrienden zullen dat doen, zorg ervoor dat je dieper gaat. Vraag wat voor een gevoel het logo hun geeft, vraag hun naar hun interpretatie van het logo. Begin eerst met brede open vragen en ga dan steeds dieper, door gesloten vragen te stellen zodat je tot de kern van hun inzichten komt. Positief of negatief feedback, beide is erg welkom zolang het maar de waarheid is want dat zal jou verder helpen!

Logo is een onderdeel van je merkidentiteit, die gebaseerd moet worden op wie jij, je bedrijf en je medewerkers nu zijn maar ook wie jullie willen worden en wat aantrekkelijk zal zijn voor je doelgroep.  Meer over logo’s, merkidentiteit, (re)branden vind je (in het Engels) op Vaurelion.com

 

Hakim Amir

 Design-specialist van Bureau Coaster.

Is nu al 9 jaar bezig met multimedia design. Houdt erg van het strategisch aanpakken van creatieve opdrachten en bedrijfsdoelen behalen door middel van branding, webdesign en video. In zijn vrije tijd kijkt en leert hij graag van de allerbeste door middel van film, series, boeken en masterclasses. Naast bureaucoaster is hij ook creatief directeur bij Vaurelion

''Een echte meester is een eeuwige student"

Kom in contact met ons!

Ben je een ondernemer in noord-brabant of limburg? Neem dan vooral contact met ons op! Wij breiden graag ons netwerk uit!

Contactgegevens

+31 6 33434273

[email protected]